Komunikacja Publiczna - Archiwalne wydania
komunikacja 2/2014
Data publikacji: 2014-06-23Z korzyścią dla naszych miast
Inteligentne Systemy Transportowe (Intelligent Transport Systems, ITS) mają za zadanie poprawiać efektywność sieci komunikacyjnej i zapewniać bezpieczeństwo uczestników ruchu. Co ważne, zastosowanie ITS ma neutralny wpływ na środowisko naturalne. Obniżenie emisji spalin jest priorytetem, ponieważ dzięki sprawnemu zarządzaniu ruchem zmniejsza się stężenie dwutlenku węgla w gęsto zamieszkałych centrach miast. Inteligentne systemy obejmują między innymi rozwiązania dotyczące sterowania ruchem komunikacji miejskiej, wprowadzenia stref płatnych w centrum miast oraz przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Coraz więcej miast korzysta już z nowych rozwiązań, jakie daje system, oczywiście zgodnie ze swoimi potrzebami. Jedne miasta skupiają się na ...
zobacz wydanieKomunikacja 1/2014
Data publikacji: 2014-04-14Jedyny taki konkurs
Już po raz piąty z rzędu Targom Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA, które odbędą się 15 i 16 kwietnia 2014 roku w Sosnowcu, towarzyszyć będzie Konkurs na Produkt w Komunikacji Miejskiej Przyjazny Osobom z Niepełnosprawnością. Jest on organizowany przez Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, przy współudziale Centrum Targowo-Wystawienniczego Expo Silesia. Partnerami konkursu są stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego, jednostki samorządu terytorialnego, spółki prawa handlowego oraz inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek, które w ramach współpracy z KZK GOP zaangażowane są w propagowanie idei konkursu. W jego trakcie oceniane są produkty wszystkich firm biorących udział w targach ...
zobacz wydanieKomunikacja 4/2013-2014
Data publikacji: 2014-01-14Tramwajem naturalnie! Od zawsze
„Tramwajem naturalnie! Od zawsze" - to druga odsłona kampanii przygotowanej przez Tramwaje Śląskie, która ma zachęcić wszystkich mieszkańców aglomeracji górnośląskiej do korzystania z komunikacji tramwajowej. Dlaczego naturalnie? Na Śląsku tramwaje są rzeczywiście charakterystycznym elementem krajobrazu. To nie tylko tradycja i bogata historia, ale również proekologiczna forma komunikacji. Kampania przypomina, że przez 115 lat tramwaje były obecne w miastach Górnego Śląska, stanowiąc przez dziesięciolecia kręgosłup systemu komunikacji publicznej w tym regionie. Pod koniec listopada Tramwaje Śląskie obchodziły 115. rocznicę uruchomienia pierwszej linii tramwaju elektrycznego. I choć tramwaje na Górnym Śląsku kursowały już wcześniej, to ...
zobacz wydanieKomunikacja 3/2013
Data publikacji: 2013-10-14„Kanar” to przede wszystkim człowiek
Na co dzień spotykamy ich w autobusach i tramwajach. Dzięki kampanii „Zawód: kontroler" mamy szansę zobaczyć ich także w wyjątkowym kalendarzu na rok 2014. Mowa oczywiście o kontrolerach biletów, których potocznie nazywa się często „kanarami", a na Śląsku także „kobuchami". Jednak te niezbyt miłe określenia nie pasują do ludzi, którzy rzetelnie wykonują jeden z najbardziej nielubianych i najmniej szanowanych zawodów w Polsce. Praca kontrolera biletów jest bardzo trudna i niestety niewdzięczna. Czasem nawet niebezpieczna. Mimo to zawód ten postrzegany jest nie najlepiej, a sami kontrolerzy są raczej mało lubiani. Wszystko to przez zachowanie niektórych pasażerów, którzy tolerują „gapowiczów", a nawet ich bronią. A przecież osoby jadące bez ...
zobacz wydanieKomunikacja 2/2013
Data publikacji: 2013-07-31W życiu nie ma nic za darmo
W ostatnim czasie bardzo wiele mówi się o bezpłatnej komunikacji miejskiej. Wszyscy powołują się na przykład Tallina, gdzie od 1 stycznia mieszkańcy cieszą się darmową komunikacją miejską. To przywilej dla tych, którzy w mieście są zarejestrowani jako mieszkańcy i rozliczają tam swoje podatki. Władze stolicy Estonii likwidując opłaty chcą zachęcić do rozliczania się osoby, które mieszkają tam i pracują, ale podatki płacą gdzie indziej. Takie rozwiązanie to również sposób na zmniejszenie ruchu w centrum miasta i element jego ekopolityki, ponieważ dzięki takiemu zabiegowi mieszkańcy mają ograniczyć korzystanie z samochodów. Tallin jest pierwszą europejską stolicą, która zdecydowała się na to rozwiązanie. Dyskusja rozgorzała na dobre, kiedy ...
zobacz wydanieKomunikacja I/2013
Data publikacji: 2013-06-24Komunikacja w kryzysie
Nawet najlepiej zarządzana firma może znaleźć się w różnych sytuacjach kryzysowych. Niestety, pojawiają się one w najmniej spodziewanym momencie. W dzisiejszych czasach naprawdę nie ma takiego miejsca, gdzie dziennikarz nie dotrze. Nie ma takiej informacji, której nie wyśledzi, nie wyszuka lub ktoś inny, „życzliwy", uprzejmie mu nie doniesie. Tak naprawdę w sytuacji kryzysowej po prostu dziennikarz zjawia się przed drzwiami firmy z mikrofonem, kamerą i całą ekipą. Co wtedy robić, jak się zachować? Unik czy nawet ucieczka to chyba nie zawsze najlepsza metoda na kryzys. Jak mawiają niektórzy: „nie ma cię w mediach, nie masz prawa głosu, po prostu nie istniejesz...". W takim razie kiedy i z jakim oświadczeniem wyjść do mediów? Kogo ...
zobacz wydanieKomunikacja 1/2013
Data publikacji: 2013-04-29Jubileuszowe targi SilesiaKOMUNIKACJA
To już piąte - jubileuszowe Targi Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA, które odbędą się 23 i 24 kwietnia 2013 roku w centrum Targowo-Wystawienniczym Expo Silesia w Sosnowcu. Poprzednie edycje pokazały, że targi to nie tylko integrujące spotkanie branży, prezentacja czołowych producentów pojazdów, sprzętu serwisowego, wyposażenia warsztatów i zajezdni oraz rozwiązań ekonomiczno-informatycznych dla komunikacji miejskiej, ale przede wszystkim ewenement na skalę międzynarodową. Dlaczego? Oprócz firm z Polski, co roku swoje doświadczenia prezentują także goście z zagranicy. Co ważne, targom towarzyszy od samego początku konferencja organizowana przez Komunikacyjny Związek Komunalny GOP - partnera targów - która od ubiegłego roku przybrała ...
zobacz wydanieKomunikacja 4/2012-2013
Data publikacji: 2013-01-21Polak potrafi, czyli nadchodzi nowe!
Jeszcze do niedawna nikt nie przypuszczał, że polskie pojazdy, produkowane dla komunikacji miejskiej zawojują nie tylko rodzimą branżę transportową, ale i zagraniczną. Polskie firmy coraz częściej odnoszą sukcesy na światowych rynkach. To chyba dobrze, nie - to na pewno bardzo dobrze, że tak się dzieje. W końcu nie musimy się niczego wstydzić i z tęsknotą spoglądać tylko na zagraniczne produkty. Przecież Polak też potrafi - i to jak! Komunikacja miejska zmienia swoje oblicze, o czym pisze w bieżącym numerze Marek Sieczkowski w artykule „Dobre - bo nasze". Na ulicach coraz częściej pojawiają się nowoczesne autobusy z klimatyzacją, przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Po torach mkną ergonomiczne tramwaje czy pociągi, które cicho i szybko ...
zobacz wydanieKomunikacja-3/2012
Data publikacji: 2012-10-22Na Euro świat się jednak nie skończył
Dla wielu z nas Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 rozgrywane w Polsce i na Ukrainie przeszły już dawno do historii. Pamiętamy te sportowe emocje. Od strony organizacyjnej na pewno odnieśliśmy sukces. Kibice z innych krajów byli mile zaskoczeni nie tylko wspaniałą atmosferą, kibicami, ale także komunikacją miejską. A właściwie jej funkcjonowaniem i organizacją. Ile pracy trzeba było włożyć w to, aby działania przyniosły zamierzony efekt, o tym wiedzą tylko miasta-gospodarze mistrzostw. Musimy jasno odpowiedzieć sobie na pytanie, co nam zostało po tych mistrzostwach? Czy na Euro świat się jednak nie skończył? Na pewno nie ten, który wiąże się właśnie z komunikacją miejską. Warszawa, Poznań, Wrocław czy Gdańsk jednym głosem ...
zobacz wydanie