komunikacja 2/2014
Data wydania: 2014-06-23


okladka

Z korzyścią dla naszych miast

<p style="text-align: justify;">Inteligentne Systemy Transportowe (<em>Intelligent Transport Systems</em>, ITS) mają za zadanie<em> </em>poprawiać efektywność sieci komunikacyjnej<em> </em>i zapewniać bezpieczeństwo uczestników<em> </em>ruchu. Co ważne, zastosowanie ITS ma<em> </em>neutralny wpływ na środowisko naturalne.<em> </em>Obniżenie emisji spalin jest priorytetem, ponieważ<em> </em>dzięki sprawnemu zarządzaniu ruchem<em> </em>zmniejsza się stężenie dwutlenku węgla<em> </em>w gęsto ...
Pobierz pdf

Inteligentne Systemy Transportowe (Intelligent Transport Systems, ITS) mają za zadanie poprawiać efektywność sieci komunikacyjnej i zapewniać bezpieczeństwo uczestników ruchu. Co ważne, zastosowanie ITS ma neutralny wpływ na środowisko naturalne. Obniżenie emisji spalin jest priorytetem, ponieważ dzięki sprawnemu zarządzaniu ruchem zmniejsza się stężenie dwutlenku węgla w gęsto zamieszkałych centrach miast. Inteligentne systemy obejmują między innymi rozwiązania dotyczące sterowania ruchem komunikacji miejskiej, wprowadzenia stref płatnych w centrum miast oraz przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Coraz więcej miast korzysta już z nowych rozwiązań, jakie daje system, oczywiście zgodnie ze swoimi potrzebami. Jedne miasta skupiają się na usprawnieniu ruchu komunikacji publicznej, inne - na poprawie informacji o sytuacji drogowej lub ochronie infrastruktury drogowej przed ruchem ciężkim i pojazdami przeładowanymi. Miasta i zarządcy dróg interesują się elektronicznym pomiarem prędkości i tak zwanym egzekwowaniem poprawności zachowań na drogach i skrzyżowaniach. 

Sprawny system transportowy ma bezpośredni wpływ na mniejszą liczbę wypadków drogowych, skraca czas podróży i redukuje emisję spalin do powietrza. Usprawnienie ruchu dzięki ITS bez wątpienia przynosi korzyści. W systemach wdrażanych obecnie w celu usprawnienia ruchu komunikacji miejskiej i w ruchu krajowym określone korzyści zostały osiągnięte i mieszkańcy je zauważają. Jak te korzyści kształtują się procentowo, oceńcie Państwo sami. Dzięki zastosowaniu Inteligentnych Systemów Transportowych zwiększyła się przepustowość sieci ulic o 20-25 procent, poprawiło się bezpieczeństwo ruchu drogowego, gdyż liczba wypadków zmniejszyła się o 40-80 procent, o 45-70 procent zmniejszył się czas podróży i zużycia energii. Bardzo ważna dla nas wszystkich informacja jest taka, że dzięki ITS poprawił się stan środowiska naturalnego, gdyż redukcja emisji spalin spadła o 30-50 procent. Poprawił się również komfort podróżowania i warunków ruchu kierowców oraz pieszych. Zmniejszyły się koszty zarządzania taborem drogowym oraz wydatki związane z utrzymaniem i renowacją dróg. Dlatego warto w naszych miastach wprowadzać Inteligentne Systemy Transportowe. Potrzeba również pokazywać innym te miasta, którym się udało, które mogą być wzorem w zastosowaniu tego typu nowoczesnych rozwiązań. Szczególnie polecam Państwa uwadze w tym numerze artykuły, które ukazują właśnie tę tematykę. Można znaleźć je w działach: „Gorący temat", „Liderzy rynku", „Analizy i opinie" i „Jak oni to robią".

W bieżącym numerze „Komunikacji Publicznej" można przeczytać również o nowych Twistach, które wyjechały na tory aglomeracji śląskiej. Pyjter, Ecik, Cila i Barbórka, a także Heniek, Bolek czy Jadzia to tylko niektóre imiona pierwszych z 30 zamówionych przez Tramwaje Śląskie nowych wagonów Twist Step 2012N. 13 maja br. 12 z nich zostało zaprezentowanych w katowickiej zajezdni. Następnego dnia wszystkie rozpoczęły swoją pracę na śląskich torach. Nowoczesne wagony wyprodukowała bydgoska fabryka PESA. 13 maja 2014 roku to historyczna data dla Tramwajów Śląskich. Naprawdę tego dnia było wiele nazwiązań do historii. I była też mgła, z której najpierw wyłonił się zabytkowy tramwaj, a potem... wyjechał Pyjter, główny bohater uroczystości. Ten trzyczłonowy wagon ma 32 metry długości, 2,4 metra szerokości, 7 drzwi. Może zabrać naraz 236 pasażerów, z czego 77 na miejscach siedzących. Wagon wyposażony jest między innymi w system cyrkulacji powietrza, zapewniający skuteczne chłodzenie latem i grzanie zimą. Jest także elektroniczny system informacji pasażerskiej oraz informacji głosowej, monitoring i system emisji komunikatów na ekranachLED. Tramwaj jest energooszczędny, wyposażony także w system odzyskiwania energii elektrycznej w trakcie hamowania. Zamontowane akumulatory pozwalają na awaryjne przemieszczenie wagonu w przypadku braku napięcia w sieci trakcyjnej. 

Życzę zajmującej lektury!

 

Artykuly

Jest sposób, aby odkorkować centra wielkich miast

Autor: Michał Wroński, strony: 8-14

Przejazd w godzinach szczytu przez centrum dużego miasta to zajęcie dla cierpliwych. Na zakorkowanych ulicach tracimy czas, nerwy i pieniądze. Jak skwapliwie wyliczyli naukowcy, tylko w Polsce za sprawą korków każdy z kierowców pozbywa się co roku ze swego portfela blisko 3 tysięcy złotych, czyli niewiele mniej niż wynosi średnia krajowa pensja w sektorze przedsiębiorstw.


Przed nowymi funduszami Unii Europejskiej

Autor: Mateusz Babak, strony: 15-17

W okresie przygotowań do nowych unijnych inwestycji komunikacyjnych w połowie kwietnia odbyła się w Sosnowcu kolejna edycja Targów Transportu Publicznego SIlesiaKOMUNIKACJA. Impreza (połączona z dwoma innymi, pokrewnymi branżowo wydarzeniami) zgromadziła w sosnowieckiej hali Expo Silesia blisko stu wystawców


System bardzo inteligentny

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 18-21

Uruchomiony we wrześniu 2013 roku inteligentny system zarządzania ruchem drogowym w Gliwicach obejmuje sygnalizację świetlną na 65 skrzyżowaniach. Dzięki temu rozwiązaniu usprawniono szybkość i bezpieczeństwo przejazdu przez miasto. Jego zaletą jest między innymi niespotykana wcześniej w Polsce możliwość reagowania na aktualne warunki ruchu drogowego. O działaniach tego innowacyjnego projektu opowiadają Dawid Ochód i Ludomir Utratny z Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach, w rozmowie z Katarzyną Migdoł-Rogóż.


Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR

Autor: Piotr Krukowski, Jacek Oskarbski, strony: 22-30

Gdańsk, Gdynia i Sopot tworzą aglomeracje zwaną Trójmiastem, zajmującą łącznie powierzchnię 415 km kwadratowych, zamieszkiwaną przez 750 tysięcy osób. Trójmiasto to prawie 1400 kilometrów dróg, niemal 300 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i ponad 2000 kilometrów dziennych linii transportu zbiorowego (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej)


Transport wcale nie taki darmowy

Autor: Tomasz Głogowski, strony: 31-36

Ostatnie doświadczenia, chociażby Żor, pokazują, że bezpłatna komunikacja miejska wciąż znajduje swoich orędowników. Wszystko wskazuje jednak na to, że model zero fare public transport pozostanie eksperymentem, a nie dominującym trendem. Efekty wprowadzenia darmowej komunikacji w Tallinie nie są póki co oszałamiające, a po ponad 16 latach bez biletów i kasowników bezpłatna komunikacja znika także z belgijskiego Hasselt.


Nabici w korek

Autor: Marek Sieczkowski, strony: 37-42

Coraz więcej czasu, coraz więcej nerwów, coraz więcej pieniędzy tracimy stojąc w korkach ulicznych. Miasta na całym świecie, również w Polsce, wręcz krzyczą o rozwiązania pozwalające im sprawnie funkcjonować. Wyjściem są nie tylko systemu zarządzania ruchem drogowym czy uprzywilejowanie pojazdów komunikacji miejskiej, ale - coraz częściej - ograniczenie ruchu dla samochodów osobowych.


Produkty naprawdę przyjazne

Autor: Michał Dębiec, strony: 43-46

Podczas tegorocznych targów SilesiaKOMUNIKACJA już po raz piąty odbył się Konkurs na Produkt w Komunikacji Miejskiej Przyjazny Osobom z Niepełnosprawnością, czyli taki, który spełnia kryteria dostępności dla różnych rodzajów dysfunkcji.


Autosan - z zaangażowaniem dla niepełnosprawnych

Autor: Mateusz Babak, strony: 47-49

Od kilku lat KZK GOP wraz z organizatorem sosnowieckich targów SilesiaKOMUNIKACJA podczas corocznych edycji tej imprezy przeprowadza Konkurs na Produkt w Komunikacji Miejskiej Przyjazny Osobom z Niepełnosprawnością.


System ITS Poznań

Autor: Dariusz Obcowski, strony: 50-52

Współcześnie życie koncentruje się wokół aglomeracji miejskich. Rosnąca liczba mieszkańców miast powoduje wzrost użytkowników korzystających z infrastruktury drogowej: zwiększa się liczba samochodów oraz osób korzystających z komunikacji publicznej.


Kiedy kontroler wchodzi do autobusu - nie panikować

Autor: Mateusz Babak, strony: 53-55

Kilkudziesięciu uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej "Otwarte Serca" w Dąbrowie Górniczej zostało zaproszonych przez KZK GOP na kwietniowe targi SilesiaKOMUNIKACJA w Sosnowcu. Chodziło o pokazanie "na żywo" zasad korzystania z komunikacji miejskiej, przede wszystkim tych związanych z kontrolą biletów.


Wyspy Kanaryjskie? Autobusem!

Autor: Marek Sieczkowski, strony: 56-62

Tylko pięć godzin lotu z Polski i mamy słońce przez cały rok. Wyspy Kanaryjskie od kilku lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Co więcej, na miejscu przekonamy się, że ciekawym sposobem ich zwiedzania jest korzystanie z transportu publicznego.


Kolejami Śląskimi wirtualnie

Autor: Emil Markowiak, strony: 63

Koleje Śląskie są samorządowym przewoźnikiem kolejowym w województwie śląskim. Swoją działalność rozpoczęły 1 października 2011 roku. Graficznie strona nawiązuje do kolorów loga Kolei Śląskich


Nowe środku UE - spójniej niż dotąd?

Autor: Mateusz Babak, strony: 64

Coraz więcej samorządów oraz instytucji zapowiada, że z nowych środków unijnych chcą prowadzić projekty związane z komunikacją publiczną.


Czy darmowa komunikacja się sprawdzi?

Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 65

Osobom, które nie znają Żor, od razu należy się wyjaśnienie, że płacić nie trzeba za podróż tylko siedmioma liniami autobusowymi, które kursują (z jednym wyjątkiem) tylko po terenie gminy Żory. Za dojazd z okolicznych miasteczek, miast i wsi trzeba zapłacić.


Jak dojechać do Pyrzowic? Zapytajmy o to samych podróżnych

Autor: Michał Wroński, strony: 66

Komu potrzebna jest kolej do Pyrzowic? Po tym jak jeden ze sztandarowych projektów infrastrukturalnych w naszym regionie wziął w łeb, pora wrócić do rozmowy o tym, w jaki sposób skomunikować 2,5 - milionową aglomerację z leżącym na jej obrzeżach lotniskiem.



Pozostałe wydania

3/2018

3/2018

2/2018

2/2018

1/2018

1/2018

4/2017

4/2017

KZK GOP Wszystkie prawa zastrzeżone © 2017 r.