Komunikacja Publiczna 3/2015
Data wydania: 2016-01-19


okladka

Karta inne niż wszystkie

Komunikacyjny Związek Komunalny GOP rozpoczął w październiku wydawanie Śląskiej Karty Usług Publicznych. Posiadaczy tej właśnie karty jest już ponad trzy tysiące i z każdym dniem wciąż ich przybywa. Na kartę ŚKUP można załadować środki pieniężne lub zapisać bilet okresowy. Oprócz Portalu Klienta i punktu obsługi pasażera można to zrobić również w automatach biletowych. Zapisane na karcie pieniądze docelowo będzie można wykorzystywać do płatności w pojeździe za ...

Pobierz pdf

Komunikacyjny Związek Komunalny GOP rozpoczął w październiku wydawanie Śląskiej Karty Usług Publicznych. Posiadaczy tej właśnie karty jest już ponad trzy tysiące i z każdym dniem wciąż ich przybywa. Na kartę ŚKUP można załadować środki pieniężne lub zapisać bilet okresowy. Oprócz Portalu Klienta i punktu obsługi pasażera można to zrobić również w automatach biletowych. Zapisane na karcie pieniądze docelowo będzie można wykorzystywać do płatności w pojeździe za bilety jednorazowe. Obecnie na otrzymanych kartach można zapisywać bilety okresowe, obowiązujące najwcześniej od 1 listopada. Jednak Śląska Karta Usług Publicznych to nie tylko elektroniczny bilet komunikacji miejskiej. Kartą będzie można zapłacić za parkowanie, używana będzie także w bibliotekach, instytucjach sportu i kultury oraz urzędach miast i gmin. ŚKUP będzie również nośnikiem podpisu elektronicznego. Dlatego też projekt ŚKUP to system informatyczny o rozległej infrastrukturze sprzętowej, nowych możliwościach i dużym zasięgu. Tak naprawdę to jeden z największych tego typu projektów i na pewno wyjątkowy.

Śląska Karta Usług Publicznych będzie działać w całej sieci pojazdów Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP, również tych kursujących na terenie gmin, które do projektu nie przystąpiły. A tych, które przystąpiły, jest 21; są to: Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Imielin, Jaworzno, Katowice, Knurów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tychy, Wojkowice i Zabrze. Więcej na temat Śląskiej Karty Usług Publicznych piszemy w bieżącym numerze „Komunikacji Publicznej".

Od wielu lat Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego (UITP) jest wiodącym partnerem w projektach transportowych współfinansowanych przez Unię Europejską. Dzięki aktywnemu zaangażowaniu w projekty badawcze oraz trosce o wysoką jakość rezultatów, Komisja Europejska przyznała UITP tytuł kluczowego partnera w identyfikacji i promocji priorytetów transportu publicznego w obszarze badań i innowacji. Projekty, w których UITP angażuje się jako partner lub koordynator, promują przede wszystkim innowacyjne i długoterminowe rozwiązania w zakresie transportu miejskiego. Dlatego zachęcam do zapoznania się z tekstem: „Projekty europejskie jako źródło przewagi konkurencyjnej operatorów i zarządów transportu" autorstwa Marty Góralczyk i Artura Perchela z UITP, który znaleźć można w dziale „Unijne ABC". W tym roku komunikacja miejska w Krakowie obchodzi jubileusz. Dokładnie 140 lat temu rozpoczęło się funkcjonowanie regularnej komunikacji zbiorowej w tym mieście. Krakowski przewoźnik nieprzerwanie służył mieszkańcom i wszystkim przyjezdnym, dowożąc ich do pracy, szkół, na spotkania. Tak jest również i dzisiaj, zmieniły się jedynie środki transportu. Jak pisze Marek Gancarczyk w artykule „Krakowski przewoźnik świętuje 140 lat komunikacji miejskiej", konne omnibusy zastąpiły nowoczesne, klimatyzowane i niskopodłogowe pojazdy. Bilet z papierowego zmienił się w elektroniczny. Krakowski transport zbiorowy przez wielu ekspertów uważany jest dzisiaj za najnowocześniejszy w Polsce. Dlatego też nie dziwi fakt, że okazji do świętowania tak wspaniałego jubileuszu było wiele.

Obchody 140 lat komunikacji miejskiej rozpoczęły się 9 kwietnia 2015 roku od akcji oddawania krwi przez pracowników MPK SA. Jej celem było zebranie 140 litrów krwi. To naprawdę inicjatywa godna naśladowania, dlatego gratulujemy pomysłu! Ciekawym wydarzeniem okazała się również parada zabytkowych i współczesnych pojazdów komunikacji miejskiej, należących do MPK SA, która przejechała ulicami Krakowa. 27 września można było podziwiać nie tylko 40 pojazdów, w tym replikę omnibusu konnego, który w 1875 roku rozpoczął regularne kursy na pierwszej linii komunikacyjnej. Oprócz tego pojazdu wielkim zainteresowaniem cieszyły się autobus „ogórek" oraz popularna „Gracówka" - tramwaj z 1913 roku. Przejazd zabytkowych tramwajów i autobusów po ulicach miasta uzupełniały współczesne pojazdy, w tym najnowszy nabytek krakowskiego przewoźnika, czyli „Krakowiak" - najdłuższy w Polsce tramwaj, mierzący prawie 43 metry. Krakowskiemu przewoźnikowi życzymy dalszych sukcesów w służbie mieszkańcom Krakowa i kolejnych wspaniałych jubileuszy!

Życzę zajmującej lektury!

 

Artykuly

Nie tylko duzi korzystają

Autor: Mateusz Babak, strony: 4

Z perspektywy dużych ośrodków warto jednak czasem dostrzec te mniejsze, często bardzo ambitne. Dobrze też wiedzieć, że choć narzekający są pewnie wszędzie, w wielu miejscach ludzie potrafią korzystać z różnych szans


Krakowski przewoźnik świętuje 140 lat komunikacji miejskiej

Autor: Marek Gancarczyk, strony: 8-11

Rok 1875 przyjmuje się za początek funkcjonowania regularnej komunikacji zbiorowej w Krakowie. Od tego momentu minęło dokładnie 140 lat. W tym okresie miejski transport nigdy nie przestał funkcjonować.


Jedna karta - wiele możliwości

Autor: Anna Koteras, strony: 12-15

Projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych wszedł w ostatnią fazę realizacji. Ze względu na złożoność systemu jego uruchomienie podzielone zostało na kilka etapów. W pierwszym, który rozpoczął się w październiku, użytkownicy mogą wyrobić swoje karty, doładowywać je oraz płacić nimi w parkomatach i automatach biletowych, POK, POP i 800 kioskach. Uruchomione zostały wszystkie punkty obsługi klienta oraz Portal Klienta.


Nie tylko elektroniczny bilet

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 16-18

ŚKUP to system informatyczny o rozległej infrastrukturze sprzętowej, nowych możliwościach i dużym zasięgu. Szacuje się, że docelowo kartą ŚKUP posługiwać się będzie około 700 tysięcy osób. Jest to jeden z największych tego typu projektów. O Śląskiej Karcie Usług Publicznych opowiada Marek Kopel, zastępca przewodniczącego Zarządu KZK GOP.


Znienawidzona trzydziestka na ulicach Katowic

Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 19

Nazywano ją różnie. Tępą trzydziestką, atrakcyjną, idiotyczną i niepotrzebną. Jedni ją pokochali, inni z miejsca znienawidzili.


Nowe rodzaje przewozów: powiatowo-gminny i metropolitalny

Autor: Jędrzej Klatka, strony: 20-23

1 stycznia 2016 roku wejdą w życie dwie nowelizacje Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dzięki nim pojawią się dwa nowe rodzaje przewozów: powiatowo-gminne przewozy pasażerskie oraz metropolitalne przewozy pasażerskie.


Przyjemny chłód w gorące dni

Autor: Marek Sieczkowski, strony: 25-29

"Uch - jak gorąco! Puff - jak gorąco! Uff - jak gorąco!" - tego lata wielu z nas przypomniało sobie jeden z najbardziej znanych wierszy Juliana Tuwima. Choć utwór mówi o stojącej na stacji lokomotywie, to przez wakacyjne dni słowa te odzwierciedlały nasze odczucia, jakie towarzyszyły nam podczas fali upałów


Przez góry i doliny (prawie) do źródeł Wisły, czyli jak kolej omal Beskidów nie przecięła

Autor: Michał Wroński, strony: 30-35

Gdyby ten projekt doczekał się realizacji, mielibyśmy dzisiaj w Beskidach chyba najbardziej imponującą kolej górską w Polsce. Taką, której przejechanie byłoby samo w sobie atrakcją. Zmieniające się realia polityczne i pewnie też bilans finansowy sprawiły, że ostatecznie pomysł w swym pełnym kształcie nie wyszedł nigdy poza sferę marzeń i mniej lub bardziej mglistych koncepcji. Jednak nawet to, co zostało zrealizowane, budzi do dziś wielkie uznanie wśród znawców tematyki kolejnictwa.


Projekty europejskie jako źródło przewagi konkurencyjnej operatorów i zarządów transportu

Autor: Marta Góralczyk, Artur Perchel, strony: 36-39

Od wielu lat UITP, Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego, jest wiodącym partnerem w projektach transportowych współfinansowanych przez Unię Europejską. Dzięki aktywnemu zaangażowaniu w projekty badawcze oraz trosce o wysoką jakość rezultatów, Komisja Europejska przyznała UITP tytuł kluczowego partnera w identyfikacji i promocji priorytetów transportu publicznego w obszarze badań i innowacji.


Lato na Madalinie

Autor: Katarzyna Lesińska, strony: 40-44

Wyobraź sobie, że dostajesz zadanie: masz do zagospodarowania prawie 70-letnią zajezdnię. Jest pełna tramwajowych pozostałości, opuszczona kilka miesięcy wcześniej. Wokoło mieszka mnóstwo ludzi, których w jakiś sposób trzeba do tego miejsca zachęcić. Co robisz?


Pomarańczowa podróż po Holandii na rowerach i...łyżwach

Autor: Rafał Gielo, strony: 45-49

Holendrzy są zakochani w jeździe na rowerach oraz w łyżwiarstwie szybkim. W regionie Fryzji można wręcz podróżować na łyżwach po zamarzniętych kanałach, choć trzeba trafić na dobrą - czyli złą (!) - pogodę. Tym razem celem naszej wizyty jest miasteczko Heerenveen.


Bilety z limitem przejazdów

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 50-52

Nowa taryfa ŚKUP została przyjęta przez Zarząd KZK GOP 8 września 2015 roku. Nowością są bilety elektroniczne, które będzie można kupować w nieco niższej cenie niż bilety papierowe. O nowych rozwiązaniach, które daje taryfa ŚKUP, opowiada Anna Koteras, rzecznik KZK GOP.


Nowa taryfa ŚKUP

Autor: Anna Koteras, strony: 53-55

Nowa taryfa opisująca zasady i ceny korzystania z biletów elektronicznych przyjęta została przez zarząd KZK GOP 8 września 2015 roku. nadal w sprzedaży będą wszystkie bilety papierowe, których ceny pozostają takie same, jak dotychczas. Nowością są bilety elektroniczne (kodowane na karcie ŚKUP). Można je będzie kupować w nieco niższej cenie niż ich papierowe odpowiedniki. Pojawią się także nowe rozwiązania, które pozwolą lepiej dostosować rodzaj biletu do indywidualnych potrzeb użytkowników.


Transport publiczny w Waszyngtonie

Autor: Piotr T. Nowakowski, strony: 56-64

Waszyngton, formalnie zwany Dystryktem Kolumbii, nie należy do czołówki amerykańskich miast pod względem liczby mieszkańców, gdyż ze są 660-tysięczną populacją znajduje się dopiero na 22 pozycji w Stanach Zjednoczonych, plasując się tuż za Denver (stan Kolorado) i wyprzedzając nieznacznie Memphis (stan Tennessee), choć w kategorii metropolii obszar Waszyngton - Arlington - Alexandria zajmuje już pozycję siódmą, przekraczając liczbę 6 milionów mieszkańców.


140 lat informacji o transporcie

Autor: Emil Markowiak, strony: 65

Choć komunikacja miejska w Krakowie narodziła się już 140 lat temu, strona internetowa jej poświęcona jest jedną z nowszych w kraju. Została założona przez organizatora transportu miejskiego w Krakowie - Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.


Kolejarzom się nie opłaca

Autor: Michał Wroński, strony: 66

A prywaciarzom wręcz przeciwnie. Jak to wyjaśnić?



Pozostałe wydania

3/2017

3/2017

2/2017

2/2017

1/2017

1/2017

4/2016

4/2016

KZK GOP Wszystkie prawa zastrzeżone © 2017 r.