Komunikacja Publiczna 3/2016
Data wydania: 2016-11-08


okladka

Ekologia a komunikacja miejska

Tematy dotyczące alternatywnych środków napędu i ochrony środowiska są w ostatnim czasie często podnoszone. Coraz większą popularność zdobywają rozwiązania, które mają być o wiele bardziej ekologiczne od tych stosowanych tradycyjnie. Tematem tym zajął się Laszlo Rakasz, który w swoim tekście „Alternatywne środki napędu. Jak dobrze wybrać?" poddał analizie dostępne na rynku propozycje: autobusy elektryczne, hybrydowe, na ogniwo paliwowe oraz gazowe. W artykule omówione zostały ich wady i ...

Pobierz pdf

Tematy dotyczące alternatywnych środków napędu i ochrony środowiska są w ostatnim czasie często podnoszone. Coraz większą popularność zdobywają rozwiązania, które mają być o wiele bardziej ekologiczne od tych stosowanych tradycyjnie. Tematem tym zajął się Laszlo Rakasz, który w swoim tekście „Alternatywne środki napędu. Jak dobrze wybrać?" poddał analizie dostępne na rynku propozycje: autobusy elektryczne, hybrydowe, na ogniwo paliwowe oraz gazowe. W artykule omówione zostały ich wady i zalety, badaniu poddano koszty oraz przewidywane korzyści z ich użytkowania.

O autobusach elektrycznych pisze w swoim eseju również prof. Wojciech Bąkowski. Profesor zdecydował się na ciekawą analogię - porównuje zmiany, jakie mogą zajść w strukturze całej infrastruktury i zaplecza producentów i użytkowników autobusów elektrycznych do zmian, jakie przyniosło uruchomienie tramwaju elektrycznego. Jaki zatem los czeka w najbliższych latach producentów pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi i przewoźników, którzy je eksploatują? Czy mogą być one tak samo rewolucyjne jak te, które nastąpiły po wyparciu z miast tramwajów konnych? Zapraszam do lektury tekstu „Umarł Diesel. Niech żyje elektryczność!".

Wprowadzona wraz z systemem Śląskiej Karty Usług Publicznych zasada check-in - check-out budzi wiele kontrowersji. Z jednej strony, uzyskane dzięki każdorazowej rejestracji dane są nieocenionym źródłem informacji, dzięki którym można będzie lepiej zarządzać całym systemem komunikacyjnym. Pozwolą też, co będzie jedną z ważniejszych ich funkcji, na bardziej precyzyjne rozliczenia z miastami, które tę komunikację finansują. Z drugiej strony, mamy obawy pasażerów, którzy muszą zmienić swoje przyzwyczajenia komunikacyjne, ale także wyrażają obawy o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. O procesie wprowadzania tej zasady, przesłankach wpływających na podjęcie takiej decyzji oraz o zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem danych osobowych pisze w tekście „Rejestracja wejścia i wyjścia w pojazdach komunikacji miejskiej KZK GOP" Anna Urbanek.

Kiedy organizator komunikacji ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowe wykonanie konkretnego kursu? Czy w takich przypadkach pasażer ma prawo żądać zwrotu kosztów poniesionych na przykład na taksówkę? Odpowiedź oraz szczegółową analizę wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach właśnie w takiej sprawie można znaleźć w artykule mec. Jędrzeja Klatki „Organizator nie zawsze odpowiada za spóźnienie autobusu".

Od 28 lipca 2016 roku obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy Prawo zamówień Publicznych. Konieczność zmian w zakresie regulacji dotyczących przepisów prawa zamówień publicznych wiąże się z obowiązkiem implementacji do krajowego porządku prawnego odpowiednich dyrektyw unijnych - o tych zmianach szczegółowo można przeczytać w artykule dr Agnieszki Piwowarczyk „Ma być prościej i elastyczniej".

O rozwiązaniach w zakresie zarządzania bezpieczeństwem oraz strategiach dynamicznego zarządzania potokami pasażerskimi piszą w swoich tekstach dr inż. Adam Mańka i dr inż. Ilona Mańka oraz dr Grzegorz Karoń. W pierwszym z artykułów można się zapoznać z metodami analizy ryzyka, narzędziami służącymi do zapewnienia bezpieczeństw i sposobach  szacowania ryzyka wystąpienia zagrożeń, przewidywania ich ewentualnych konsekwencji oraz wprowadzaniu działań mających na celu zapobieganie im lub łagodzenie skutków ich występowania. W drugim z artykułów przedstawiono strategie dynamicznego sterowania i zarządzania ruchem w systemach transportowych oraz wybrane strategie dynamicznego zarządzania ruchem, których celem jest przede wszystkim zarządzanie i sterowanie potokami ruchu w warunkach zakłóceń jego płynności.

Oddając w Państwa ręce trzeci w tym roku numer „Komunikacji Publicznej", mamy nadzieję, że będzie on interesującą lekturą.

 

Artykuly

Integracja - potrzeba, nie moda

Autor: Mateusz Babak, strony: 4

Integrowanie (w miarę możliwości) rozkładów różnych środków transportu to złożona sprawa, dla specjalistów. Bardziej "polityczne" jest integrowanie taryf, zmierzające do umożliwienia podróży - optymalnie - w jednym systemie opłat. Narzekanie w regionie na brak wspólnego biletu słychać od ćwierćwiecza; nie pomogła ŚKUP, nie wiadomo, czy pomoże utworzenie tzw. metropolii


Alternatywne środki napędu. Jak Dobrze wybrać?

Autor: Laszlo Rakasz, strony: 8-11

Jak mądrze zaplanować inwestycje taborowe pod względem ekonomicznym i zastanowić się nad bilansem ekologicznym?


Rejestracja wejścia i wyjścia w pojazdach komunikacji miejskiej KZK GOP

Autor: Anna Urbanek, strony: 12-18

Przesłanki wdrożenia i zagadnienia związane z bezpieczeństwem danych osobowych


Dzień bez samochodu. Dlaczego w autobusie jest pusto?

Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 19

Ten felieton piszę 23 września. Dzień wcześniej można było za darmo jeździć autobusami, tramwajami i pociągami. Autobusy w Katowicach były puste, a korki takie same, jak w każdy inny dzień.


Organizator nie zawsze odpowiada za spoźnienie autobusu

Autor: Jędrzej Klatka, strony: 20-22

Autobusy się spóźniają. Nie da się tego uniknąć Czasami przez spóźnienie autobusu pasażer nie zdążył na pociąg albo zamawia taksówkę, żeby na niego zdążyć. A potem domaga się od organizatora komunikacji publicznej zwrotu poniesionych kosztów na drugi bilet kolejowy lub na taksówkę. Jak ocenić zasadność takich roszczeń pod względem prawnym?


Analiza ryzyka jako narzędzie zapewniania bezpieczeństwa w transporcie publicznym

Autor: Adam Mańka, Ilona Mańka, strony: 23-30

Analiza ryzyka jest narzędziem służącym do zapewnienia bezpieczeństwa, które samo w sobie jest pojęciem względnym i definiowane jest często jako stan, w którym nie odczuwamy realnych zagrożeń.


Gdzie kucharek sześć..., czyli o kolei regionalnej

Autor: Michał Wroński, strony: 31

Samorządy zaczęły tworzyć własne spółki przewozowe, które nie tonęły w długach i na których działalność marszałkowie mieli realny wpływ. Z punktu widzenia pasażera trudno mieć o to pretensje - wraz z nowymi spółkami na torach pojawiło się sporo nowego taboru.


Ma być prościej i elastyczniej

Autor: Agnieszka Piwowarczyk, strony: 32-36

Nowe przepisy prawa zamówień publicznych są odpowiedzią na zmieniające się realia rynkowe, społeczne i gospodarcze współczesnych państw członkowskich Unii Europejskiej.


Umarł Diesel. Niech żyje elektryczność!

Autor: Wojciech Bąkowski, strony: 37-38

Słowa "Umarł Diesel. Niech żyje elektryczność!" wypowiedziane przez Krzysztofa Olszewskiego, prezesa fabryki Solaris na konferencji w Hanowerze w 2006 roku zapowiedziały nową erę w strukturze produkowanych autobusów oraz w organizacji wewnętrznej przewoźników i sieci komunikacyjnej miast.


Strategie dynamicznego zarządzania potokami ruchu

Autor: Grzegorz Karoń, strony: 39-46

Głównym celem dynamicznego sterowania i zarządzania ruchem w systemach transportowych objętych kongestią jest zmniejszenie liczby pojazdów poruszających się w sieci w tym samym czasie.


Organizatorzy transportu publicznego i przewoźnicy a media społecznościowe

Autor: Przemysław Żukiewicz, strony: 47-52

Ogromna popularność mediów społecznościowych powoduje, że coraz częściej stają się one przedmiotem zainteresowań badaczy. Do tej pory powstało w Polsce wiele opracowań dotyczących strategii marketingowych firm, organizacji czy osób prywatnych, które skutecznie wykorzystują media społecznościowe w swojej działalności. Wciąż jednak niewiele uwagi poświęca się internetowej aktywności instytucji świadczących usługi publiczne, w tym zwłaszcza usługi transportowe.


Komunikacja na grafikach

Autor: Angelika Gromotka, strony: 53-56

Projekty graficzne to ważny, komplementarny element komunikacji z pasażerem w transporcie publicznym. Przekazują informacje, ułatwiają podróżowanie oraz kształtują wizerunek przedsiębiorstwa komunikacyjnego.


Model do składania i kazimierska noc

Autor: Andrzej Zowada, strony: 57-58

Wrzesień w Tramwajach Śląskich to od lat miesiąc obfitujący w organizowane przez firmę atrakcje dla pasażerów. W tym roku, wśród wielu ciekawych propozycji ze strony tramwajowej spółki, znalazły się dwa konkursy - modelarski i fotograficzny.


Pociąg i autobus w Google Maps

Autor: Patryk Tuzgier, strony: 59

Z Google Maps w zdecydowanej większości przypadków korzystamy, gdy chcemy ustalić trasę dojazdu samochodem z punktu A do punktu B. Teraz, dzięki działaniom organizatorów transportu publicznego w obrębie między innymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, wyszukując najodpowiedniejszą trasę przejazdu możemy sprawdzić, jak w dane miejsce dojechać pociągiem czy autobusem.


Inwestycyjne plany Tramwajów Śląskich

Autor: Patryk Tuzgier, strony: 60-61

Czyli modernizacja 100 kilometrów torów, budowa trzech nowych linii i zakup 40 pojazdów.


Przyjazny moloch

Autor: Łukasz Słania, strony: 62-66

Metro w Seulu należy do największych tego typu systemów komunikacji publicznej na świecie. Jest to sieć skomplikowana, aczkolwiek przyjazna dla pasażera, także z Europy. Turystę wspomaga bowiem przejrzysta i przyjazna informacja w języku angielskim na stacjach, peronach i w wagonach metra. Podobnie zorganizowana jest komunikacja autobusowa. Dzięki temu nawet nieznający miasta turysta może się swobodnie poruszać transportem publicznym.



Pozostałe wydania

3/2017

3/2017

2/2017

2/2017

1/2017

1/2017

4/2016

4/2016

KZK GOP Wszystkie prawa zastrzeżone © 2017 r.