Komunikacja-3/2012
Data wydania: 2012-10-22


okladka

Na Euro świat się jednak nie skończył

<p> </p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;">Dla wielu z nas Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 rozgrywane w Polsce i na Ukrainie przeszły już dawno do historii. Pamiętamy te sportowe emocje. Od strony organizacyjnej na pewno odnieśliśmy sukces. Kibice z innych krajów byli mile zaskoczeni nie tylko wspaniałą atmosferą, kibicami, ale także komunikacją miejską. <br />A właściwie jej funkcjonowaniem i organizacją. Ile pracy trzeba było włożyć w to, aby działania przyniosły ...
Pobierz pdf

 

Dla wielu z nas Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 rozgrywane w Polsce i na Ukrainie przeszły już dawno do historii. Pamiętamy te sportowe emocje. Od strony organizacyjnej na pewno odnieśliśmy sukces. Kibice z innych krajów byli mile zaskoczeni nie tylko wspaniałą atmosferą, kibicami, ale także komunikacją miejską.
A właściwie jej funkcjonowaniem i organizacją. Ile pracy trzeba było włożyć w to, aby działania przyniosły zamierzony efekt, o tym wiedzą tylko miasta-gospodarze mistrzostw. Musimy jasno odpowiedzieć sobie na pytanie, co nam zostało po tych mistrzostwach? Czy na Euro świat się jednak nie skończył? Na pewno nie ten, który wiąże się właśnie z komunikacją miejską. Warszawa, Poznań, Wrocław czy Gdańsk jednym głosem podkreślają, że ogromna część transportowych ułatwień i udogodnień służy pasażerom po dziś dzień. Wszystkie miasta bardzo dobrze przygotowały się na obsługę zwiększonej liczby turystów i zarazem pasażerów w tym okresie. Dlatego też temat ten zasługuje na szerszą analizę i właśnie komunikacyjnemu podsumowaniu Euro 2012 poświęciliśmy kilka artykułów tego numeru „Komunikacji publicznej”. Szczególnie polecam lekturę działu „Gorący temat” oraz „Jak oni to robią?”.

Ważny problem poruszają również w bieżącym numerze Katarzyna Lesińska oraz Michał Dębiec. Pierwsza, w artykule „Jak podróżować z wózkiem?”, opisuje jedyne jak do tej pory w Polsce badania dotyczące bezpiecznego podróżowania z dziecięcym wózkiem w autobusach i tramwajach. To kolejna odsłona akcji MPK Poznań „MAMY miejsce”. Jak ważne jest to zagadnienie dla wszystkich podróżujących rodziców, na pewno nie trzeba nikogo przekonywać. Poza tym brawa dla poznańskiego przewoźnika za kontynuację ciekawej akcji poświęconej nie tylko mamom w komunikacji miejskiej.

Michał Dębiec natomiast opisuje, jak w mądry sposób pomagać niepełnosprawnym, którzy podróżują komunikacją miejską. W drugiej części relacji z konferencji CATALIST, która odbyła się w marcu tego roku, autor przypomina rodzaje niepełnosprawności oraz bariery, jakie napotykają niepełnosprawni pasażerowie. Pomimo szalejącego kryzysu w Hiszpanii, tamtejsza komunikacja miejska ma się dobrze. W Barcelonie, bo o tym pięknym mieście piszemy w „Prezentacjach”, powstają pierwsze w tym kraju całkowicie zautomatyzowane linie metra, ciągle rozbudowuje się sieć superszybkich połączeń kolejowych AVE, a w ramach realizacji planu ekspresowych połączeń w pierwsze trasy właśnie, wyjeżdżają nowe autobusy. Jak wszędzie, powody do narzekań na transport publiczny zawsze się znajdą, ale w stolicy Katalonii tylko około 20 procent mieszkańców przemieszcza się po mieście prywatnym samochodem. Zachęcam do zapoznania się z tekstem Katarzyny Wolnik „Przystanek mam w Barcelonie”.

 

W tym roku Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO obchodzą jubileusz. Dziesiąta już edycja imprezy odbywać się będzie od 10 do 12 października br. w halach Targów Kielce. Pojazdy transportu miejskiego, podmiejskiego i międzymiastowego, auta turystyczne, specjalistyczne i gospodarcze, części zamienne oraz elementy wyposażenia tych pojazdów to tylko niewielka część tego, co prezentowane jest na kieleckiej wystawie. Podczas targów czołowe firmy branży pokażą produkty nowej generacji, gwarantujące najwyższy standard, komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo pasażerów.

 

W numerze polecam również felietony o komunikacji zbiorowej widzianej oczami dziennikarzy „Gazety Wyborczej” i „Polski – Dziennika Zachodniego”.

 

Artykuly

Razem tworzymy przyszłość

Autor: Marek Sieczkowski, strony: 8-12

To oficjalne hasło, które przyświecało nie tylko zawodnikom, ale również kibicom Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w Polsce i na Ukrainie – Euro 2012. 8 czerwca br. rozpoczęło się... Najpierw mecz otwarcia na Stadionie Narodowym, potem rozgrywki w ośmiu miastach, wreszcie – finał w Kijowie.


Co nam zostało po Euro?

Autor: Igor Krajnow, strony: 13-17

Warszawa po raz pierwszy miała zaszczyt być gospodarzem tak ważnego wydarzenia sportowego, jak Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Nic dziwnego więc, że władze stolicy zrobiły wszystko, aby polscy i zagraniczni kibice zapamiętali ją jako miasto przyjazne i otwarte.


Sprawnie, nowocześnie i niezawodnie

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 18-20

O unijnym projekcie infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w aglomeracji górnośląskiej opowiada Tadeusz Freisler, prezes Zarządu Tramwajów Śląskich, w rozmowie z Katarzyną Migdoł-Rogóż


Infrastruktura rynkowa jako obszar transformacji gospodarczej

Autor: Łukasz Kosobucki, strony: 21-24

Zmiany w polskiej gospodarce zapoczątkowane w 1990 roku spowodowały odejście od centralnego planowania do gospodarki o charakterze wolnorynkowym. Infrastruktura rynkowa w związku z tym uległa również zmianom. W publicznym transporcie zbiorowym dotknęło to zarówno jednostki organizujące ten rodzaj transportu, jak i same podmioty realizujące usługi przewozowe. Najistotniejszą zmianę przeszedł sposób finansowania komunikacji miejskiej – zadanie to przejęły samorządy. W związku z tym organizowanie przewozów zaczęło funkcjonować w różnych formach.


Jak podróżować z wózkiem?

Autor: Katarzyna Lesińska, strony: 25-27

Przedsiębiorstwa komunikacyjne dwoją się i troją, aby zapewnić bezpieczeństwo najmłodszym. W pojazdach wyznaczane są specjalne miejsca z barierkami i zabezpieczeniami obitymi miękkim materiałem, gdzie bez problemu zmieści się wózek dziecięcy.


Pomagać niepełnosprawnym – ale jak?

Autor: Michał Dębiec, strony: 28-31

„DOSTĘPNOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO W TRANSPORCIE PUBLICZNYM OSÓB O OGRANICZONEJ MOBILNOŚCI” – RELACJA Z KONFERENCJI CATALIST, CZĘŚĆ II


Dogonić unijne standardy

Autor: Krzysztof Wójcik, strony: 32-35

Nawet w dobie kryzysu motoryzacja jest dziedziną gospodarki, której rozwój znacząco nie słabnie. Im przemysł motoryzacyjny bardziej się rozwija, tym z miesiąca na miesiąc przybywa nowych pojazdów na naszych drogach. Niestety, czym więcej pojazdów, tym więcej zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Australijskie technologie dla transportu drogowego

Autor: BOŻENA SWIERBUTOWICZ, strony: 36-39

ITS Australia jest niezależną organizacją non profit, reprezentującą dostawców sprzętu i oprogramowania, instytucje rządowe, uczelnie, przedsiębiorców transportowych i użytkowników. Współpracując z podobnymi organizacjami telematycznymi na całym świecie, ITS Australia ma ogromny wkład w rozwój branży zarówno u siebie, jak i globalnie.


Przystanek Warszawa

Autor: Igor Krajnow, strony: 40-45

Stolica jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się europejskich miast. Z każdym rokiem staje się piękniejsza i coraz bardziej nowoczesna. Dlatego zmienić się muszą również i warszawskie przystanki komunikacji miejskiej. Stanie się to już wkrótce.


Autobus przez tereny Targów Kielce mknie

strony: 46

Jubileuszowe dziesiąte targi TRANSEXPO i trzeci Salon MOTO-TECH odbędą się w stolicy województwa świętokrzyskiego od 10 do 12 października br.


Dwa razy wokół równika

Autor: ALINA ŻARNOCH-GARNIK, strony: 47-49

Tyle kilometrów przejechały w Gdańsku dodatkowe autobusy i tramwaje, które uruchomiono na Euro 2012. Realizacją wszystkich zadań związanych z przygotowaniem komunikacji miejskiej w mieście zajął się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Hurra! Prowadzę tramwaj!

Autor: Emil Markowiak, strony: 50-51

Wakacje w mieście nie muszą być nudne. Przekonują się o tym dzieci z terenu województwa śląskiego, które spędzają lato w domu. Z myślą o nich KZK GOP po raz drugi zorganizował cykl spotkań poświęconych komunikacji miejskiej.


Przy ŚKUP ie praca wre

Autor: Andrzej Wawrzyczek, strony: 52-54

Aglomeracja katowicka od kilku miesięcy jest areną rewolucji. Wdrażanie Śląskiej Karty Usług Publicznych, systemu, który odmieni sposób korzystania z komunikacji miejskiej i innych usług gminnych, zbliża się do półmetka.


Prywatnie, ale profesjonalnie

Autor: Emil Markowiak, strony: 56

Informacje o działaniu komunikacji miejskiej najczęściej czerpiemy z oficjalnych witryn internetowych jej organizatorów lub przewoźników. W niektórych miastach mamy jednak możli - wość skorzystania z prywatnych stron, gdzie oprócz podstawo - wych danych, takich jak rozkłady jazdy i informacje o objazdach, znajdziemy bogate kompendium wiedzy o komunikacji miejskiej.


Przystanek mam w Barcelonie

Autor: KATARZYNA WOLNIK, strony: 56-63

Wielkie oburzenie i dyskusje wywołał wprowadzony kilka lat temu przez KZK GOP nakaz wsiadania do autobusów przednimi drzwiami. W Barcelonie to norma, z którą nikt nie dyskutuje.


Na Katowicach komunikacja się nie kończy

Autor: Tomasz Głogowski, strony: 64

Choć mieszkam zaledwie 20 kilometrów od centrum Katowic, to okazało się, że moja mieścina to komunikacyjna pustynia.


Kiedy prezydenci potraktują poważnie komunikację publiczną?

Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 65

edno z dużych miast na Śląsku żegna się ze związkiem komunalnym, który zajmuje się organizacją komunikacji publicznej pomiędzy okolicznymi gminami. Powód? Oszczędności. Takie zachowanie to droga donikąd.


Jesienna „ deprecha” , czyli dlaczego boję się czytać Wikipedię

Autor: Michał Wrońki, strony: 66

Komunikacja publiczna ma dwie zasadnicze wady. Po pierwsze: jest droga w utrzymaniu. Po drugie: zawsze wygodniej i szybciej jest dojechać samochodem.



Pozostałe wydania

3/2018

3/2018

2/2018

2/2018

1/2018

1/2018

4/2017

4/2017

KZK GOP Wszystkie prawa zastrzeżone © 2017 r.