Komunikacja 1/2013
Data wydania: 2013-04-29


okladka

Jubileuszowe targi SilesiaKOMUNIKACJA

<p style="text-align: justify;">To już piąte - jubileuszowe Targi Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA, które odbędą się 23 i 24 kwietnia 2013 roku w centrum Targowo-Wystawienniczym Expo Silesia w Sosnowcu. Poprzednie edycje pokazały, że targi to nie tylko integrujące spotkanie branży, prezentacja czołowych producentów pojazdów, sprzętu serwisowego, wyposażenia warsztatów i zajezdni oraz rozwiązań ekonomiczno-informatycznych dla komunikacji miejskiej, ale przede wszystkim ewenement na ...
Pobierz pdf

To już piąte - jubileuszowe Targi Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA, które odbędą się 23 i 24 kwietnia 2013 roku w centrum Targowo-Wystawienniczym Expo Silesia w Sosnowcu. Poprzednie edycje pokazały, że targi to nie tylko integrujące spotkanie branży, prezentacja czołowych producentów pojazdów, sprzętu serwisowego, wyposażenia warsztatów i zajezdni oraz rozwiązań ekonomiczno-informatycznych dla komunikacji miejskiej, ale przede wszystkim ewenement na skalę międzynarodową. Dlaczego? Oprócz firm z Polski, co roku swoje doświadczenia prezentują także goście z zagranicy.

Co ważne, targom towarzyszy od samego początku konferencja organizowana przez Komunikacyjny Związek Komunalny GOP - partnera targów - która od ubiegłego roku przybrała formę paneli dyskusyjnych. W tym roku będzie poświęcona aktualnym wyzwaniom

publicznego transportu zbiorowego, kreowaniu wizerunku w mediach, komunikowania się z nimi w sytuacjach kryzysowych oraz nowych uregulowaniach prawnych. Bardzo ważnym elementem targów stał się również Konkurs na produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością. Co roku firmy prezentują swoje rozwiązania, które proponują ludziom niepełnosprawnym. Organizatorzy zaplanowali również inne atrakcje, dlatego koniecznie trzeba tam być! Nasza gazeta sprawuje również patronat medialny nad całą inicjatywą.

 

Czy media społecznościowe mogą pomóc kreować nowy wizerunek transportu publicznego? Jak zdobyć zaufanie swoich klientów? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w dziale „Gorący temat". Prezentujemy oficjalny raport, opracowany przez Komisję Marketingu i Rozwoju Produktów UITP o nowych możliwościach słuchania i angażowania się w media społecznościowe przez branżę transportową. Natomiast Claudia Riegler z wiedeńskiej Wiener Linien opisuje doświadczenia w komunikowaniu się z pasażerami za pomocą Twittera, Facebooka czy YouTube. Polecam szczególnej Państwa uwadze oba artykuły.

 

W tym roku londyńskie metro, zwane przez londyńczyków „the tube", obchodzi swoje 150. urodziny. To najstarsze metro na świecie, ale nie tylko. Jest ono bowiem symbolem angielskiej stolicy na równi z Big Benem, czerwonymi autobusami - piętrusami i czerwonymi

kabinami telefonicznymi oraz brytyjską monarchią. 10 stycznia 1863 roku otwarto pierwszą część linii Metropolitan, wiodącą z Paddington do Farringdon.

Obecnie londyńskie „tube" ma 11 linii, z których codziennie korzysta średnio 3,2 miliona pasażerów na 270 stacjach. Łączna długość tras wynosi 402 km. Jest to druga co do długości,

po Szanghaju, sieć metra na świecie. Rocznie pociągi pokonują łącznie trasę o długości odpowiadającej 90 podróżom na księżyc. Popularna nawa metra - „tube" czyli „rura" - odnosi się do najniżej położonych linii metra, z których korzystały pociągi o mniejszym, półokrągłym przekroju, w odróżnieniu do położonych wyżej linii, zbudowanych wcześniej i wykorzystujących lokomotywy parowe. Charakterystyczne logo z czerwonym pierścieniem i poziomym niebieskim paskiem, zwane „the roundel" zostało zaprojektowane w 1908 roku przez Harolda Stablera. Aby upamiętnić to tak ważkie wydarzenie w dziejach miasta nad Tamizą, jego władze zorganizowały bardzo bogaty program kulturalny: wystawy, seminaria i wykłady wspomnieniowe. Wydrukowano także specjalne bilety pamiątkowe. Więcej na temat londyńskiego metra można przeczytać w artykule Marka Sieczkowskiego „Metro kończy 150 lat" w „Prezentacjach".

 

Polecam również artykuły z działu „Analizy i opinie" oraz tekst programowy UITP (Focus Paper) „W kierunku lepszej regulacji opłat i dostosowania taryfy".

 

Życzę zajmującej lektury!

 

 

 

Artykuly

Jak kreować swój wizerunek?

Autor: Komisja Marketingu i Rozwoju Produktów UITP, strony: 8-11

Media społecznościowe w transporcie publicznym? Dlaczego nie. Ich mobilny charakter bardzo dobrze pasuje do szeroko rozumianej komunikacji publicznej, co czyni je źródłem znaczącej przewagi konkurencyjnej oraz wysoce efektywnym narzędziem do stałego informowania pasażerów oraz poprawy swojego wizerunku.


Lojalność się opłaca

Autor: Claudia Riegler, strony: 12-13

Wiedeńczycy lubią swoją komunikację publiczną. 37 procent wszystkich podróży w stolicy Austrii odbywanych jest metrem, tramwajami oraz autobusami, co lokuje Wiedeń na czołowej pozycji w skali międzynarodowej. Rzetelne funkcjonowanie, inteligentna infrastruktura oraz nowoczesne pojazdy mają zasadnicze znaczenie dla satysfakcji pasażera.


Targi godne Śląska

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 14-17

O wymianie doświadczeń podczas piątych, jubileuszowych Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2013 opowiada Tomasz Wącirz, menadżer projektu, w rozmowie z Katarzyną Migdoł-Rogóż.


Patologie w zachowaniach pasażerów komunikacji miejskiej

Autor: SŁAWOMIR SMYCZEK, strony: 18-21

Na rynku usług komunikacji miejskiej stosunkowo rzadko występują zachowania o charakterze patologicznym. Najczęściej pasażerowie nie płacą za korzystanie z usług, jeżdżąc bez ważnego biletu. Stosunkowo często są świadkami kradzieży w autobusach i tramwajach, ale nie reagują na tego typu zachowania. Coraz bardziej widoczny na rynku usług komunikacji miejskiej jest także terroryzm informacyjny, przy czym przybiera on najczęściej formę informacyjną, rzadziej wiąże się z nawoływaniem do bojkotu konsumenckiego i zdecydowanie najrzadziej z zaprzestaniem korzystania z usług. Warte zauważenia jest także uzależnienie emocjonalne niewielkiej grupy konsumentów od korzystania z usług komunikacji miejskiej.


Stan bezpieczeństwa i porządku na obszarach kolejowych

Autor: Piotr T. Nowakowski, strony: 22-27

Zagadnienie bezpieczeństwa na obszarach kolejowych ma swój specyficzny charakter, a jego zasadniczym rysem jest powszechne występowanie tak zwanego przestępstwa w ruchu, którego wykrycie wymaga stosowania wyszukanych metod działania – zarówno od Straży Ochrony Kolei, jak i podmiotów współpracujących z nią w przeciwdziałaniu zagrożeń, zwłaszcza policji, ale także Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Inspekcji Transportu Drogowego oraz organów kontroli skarbowej.


Co narusza dobra osobiste pasażera?

Autor: Anna Kawecka, strony: 28-30

Gdy pasażer nie posiada odpowiedniego dokumentu przewozowego, odmawia zapłaty należności oraz nie okazuje dokumentu tożsamości, kontroler jest uprawniony do jego ujęcia i niezwłocznego przekazania w ręce policji lub innych organów porządkowych, które mają prawo jego zatrzymania oraz podjęcia czynności zmierzających do ustalenia tożsamości. Taki stan prawny obowiązuje od 1 marca 2011 roku na skutek zmiany ustawy Prawo przewozowe i zgodnie z nim ujęcie pasażera przez kontrolera jako zgodne z prawem nie stanowi bezprawnego naruszenia dóbr osobistych podróżnego.


Logistyczne aspekty zarządzania transportem zbiorowym osób w miastach

Autor: Łukasz Kosobucki, strony: 31-34

Opisane w artykule sposoby poprawy jakości transportu osób, polegające na tworzeniu węzłów przesiadkowych, stanowią ogólne założenia osiągnięcia tej poprawy. Istnieje wiele czynników, które determinują powstawanie takich węzłów – począwszy od polityki transportowej władz krajowych i samorządowych, poprzez możliwości ekonomiczne, a kończąc na zasadności ich wprowadzania. Należy pamiętać, że przerywanie linii komunikacyjnych spotyka się zawsze z niezadowoleniem pasażerów, nawet gdy powoduje to skrócenie czasu podróży. Dlatego odpowiednie ukształtowanie oferty przewozowej oraz inwestycje w infrastrukturę transportową muszą być dokonywane w taki sposób, aby zachęcić pasażera do akceptacji wykonywania połączeń przesiadkowych.


RandstadRail

Autor: Jeroen V. Groenendijk, strony: 35-36

Z pewnością jednym z wielkich wyzwań w transporcie publicznym jest poprawa intermodalności. Jest to krok oczywisty do „wygładzenia” połączeń pomiędzy różnymi środkami transportu.


Praktyka czyni mistrza

Autor: Krzysztof Wójcik, strony: 37-39

Głośny szum medialny wokół zmian wprowadzonych Ustawą o kierujących pojazdami sprawił, że ostatnio w branży motoryzacyjnej stała się ona tematem numer jeden. Zmiany te, obowiązujące od 19 stycznia 2013 roku, dotyczą między innymi podwyższenia limitów wiekowych dla kandydatów na kierowców poszczególnych kategorii prawa jazdy, wprowadzenia dodatkowych kategorii prawa jazdy oraz zmian w sposobie egzaminowania przyszłych kierowców.


W kierunku lepszej regulacji opłat i dostosowania taryfy

Autor: UITP, strony: 40-45

Celem niniejszego artykułu programowego (Focus Paper) jest wspieranie rozwoju bardziej regularnych, systematycznych oraz wyrafinowanych mechanizmów zmiany i aktualizacji taryf opłat, które umożliwią utrzymywanie świadczenia usług w dziedzinie transportu publicznego oraz podnoszenie jakości, przy jednoczesnym utrzymywaniu cen na poziomie, na jaki ludzi stać.


SilesiaKOMUNIKACJA 2013

Autor: Joanna Niedzielska, strony: 46

W Expo Silesia trwają przygotowania do 5., jubileuszowej edycji targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2013. 23 i 24 kwietnia br. w Sosnowcu ponownie spotkają się przedstawiciele producentów autobusów, samorządów, władz, firm transportu publicznego i przewoźników, gdzie kolejny raz będą mieć możliwość poznania swoich ofert i potrzeb, dyskusji i wymiany poglądów.


Bliżej celu

Autor: Bogusław Prokop, strony: 47-51

Na początku 2011 roku ogłoszone zostały wyniki raportu przygotowanego przez firmę PwC, dotyczącego oceny jakości życia w 11 miastach w Polsce. Efekt tego badania był cytowany przez niemal wszystkie media w kraju. Najlepszym do życia miastem w Polsce w ocenie jego mieszkańców okazał się… Białystok.


Aglomeracja - szanse czy zagrożenia?

Autor: Wojciech Czech, strony: 52-57

Metropolia, konurbacja, aglomeracja czy megamiasto? Określenia te powszechnie traktowane są jako synonimy używane do opisania zespołu miast na Górnym Śląsku. Problem może wydawać się błahy, jednak w całej ostrości ukazuje on zupełny brak refleksji nad potrzebami związanymi z planowaniem gospodarki przestrzennej i wykorzystaniem możliwości, jakie oferuje aglomeracja.


Metro kończy 150 lat

Autor: Marek Sieczkowski, strony: 58-63

Najszybszy, najskuteczniejszy, najefektywniejszy… Niestety – nie najtańszy. Metro, czyli podziemna kolejka, obchodzi 150. rocznicę powstania. 10 stycznia 1863 roku pierwsze jej wagony potoczyły się w stolicy Wielkiej Brytanii. Kto by pomyślał, że przez półtora wieku ten środek transportu zdominuje światowe metropolie i stanie się najbardziej pożądanym przez wszystkich pasażerów?


MyBus online

Autor: Emil Markowiak, strony: 64

MyBus online jest jedną z najnowszych aplikacji z rozkładami jazdy komunikacji miejskiej na smartfony. Użytkownikom została udostępniona w styczniu 2013 roku. Jej twórcą jest Przedsiębiorstwo Zastosowań Informatyki „Taran” z Mielca.


Dla kogo ten dworzec?

Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 65

Cały czas zastanawiam się, dla kogo tak naprawdę jest ten dworzec. Dla pasażerów, czy może klientów sklepów w Galerii Katowickiej? Trudno się oprzeć wrażeniu, że chodzi o tych drugich.


Słów kilka o zaletach stania w korku

Autor: Michał Wroński, strony: 66

Podróżny widząc, że drogi się buduje, a szlaki kolejowe popadają w ruinę, porzuci w końcu pociąg i przesiądzie się do samochodu. Im większa będzie skala takich przesiadek, tym mniej będzie powodów, aby w ogóle zajmować się komunikacją publiczną.



Pozostałe wydania

3/2018

3/2018

2/2018

2/2018

1/2018

1/2018

4/2017

4/2017

KZK GOP Wszystkie prawa zastrzeżone © 2017 r.