Komunikacja 2/2013
Data wydania: 2013-07-31


okladka

W życiu nie ma nic za darmo

<p style="text-align: justify;">W ostatnim czasie bardzo wiele mówi się o bezpłatnej komunikacji miejskiej. Wszyscy powołują się na przykład Tallina, gdzie od 1 stycznia mieszkańcy cieszą się darmową komunikacją miejską. To przywilej dla tych, którzy w mieście są zarejestrowani jako mieszkańcy i rozliczają tam swoje podatki. Władze stolicy Estonii likwidując opłaty chcą zachęcić do rozliczania się osoby, które mieszkają tam i pracują, ale podatki płacą gdzie indziej. Takie rozwiązanie to ...
Pobierz pdf

W ostatnim czasie bardzo wiele mówi się o bezpłatnej komunikacji miejskiej. Wszyscy powołują się na przykład Tallina, gdzie od 1 stycznia mieszkańcy cieszą się darmową komunikacją miejską. To przywilej dla tych, którzy w mieście są zarejestrowani jako mieszkańcy i rozliczają tam swoje podatki. Władze stolicy Estonii likwidując opłaty chcą zachęcić do rozliczania się osoby, które mieszkają tam i pracują, ale podatki płacą gdzie indziej. Takie rozwiązanie to również sposób na zmniejszenie ruchu w centrum miasta i element jego ekopolityki, ponieważ dzięki takiemu zabiegowi mieszkańcy mają ograniczyć korzystanie z samochodów. Tallin jest pierwszą europejską stolicą, która zdecydowała się na to rozwiązanie.

Dyskusja rozgorzała na dobre, kiedy Żory ogłosiły, że również mają zamiar wprowadzić na swoim terenie darmową komunikację. I choć eksperci od lat przekonują, że taki pomysł to utopia, znalazło się wielu, którzy chcą w swoich miastach bezpłatnego transportu zbiorowego. Czy jednak darmowa komunikacja jest naprawdę możliwa? Moim zdaniem w życiu nie ma nic za darmo. Taka oferta na pewno jest bardzo kusząca, ale... No właśnie, zawsze jest jakieś ale. Jak to dobrze opisał w swoim felietonie Przemysław Jedlecki, dziennikarz „Gazety Wyborczej": jeśli obiecana darmowa komunikacja nie będzie pojawiać się wszędzie tam, gdzie potrzebują jej pasażerowie, to i tak będą zmuszeni korzystać z samochodów. Jeśli nasycenie komunikacji będzie słabe, to mieszkańcy Żor prędko zaczną domagać się kolejnych połączeń, a to będzie oznaczać większe wydatki. No bo przecież i tak ktoś za komunikację płacić musi.

Niezależnie od zajmowanego stanowiska w sprawie komunikacji miejskiej, należy sobie zdawać sprawę, że koszty jej funkcjonowania nie znikną. Co najwyżej może zmienić się źródło jej finansowania. Dziś obowiązującym modelem w większości systemów jest częściowe pokrywanie kosztów transportu publicznego przez bilety oraz dotacje z budżetu miast. Polecam szczególnie Państwa uwadze artykuł Marka Sieczkowskiego: „Komunikacja miejska za darmo" oraz wspomniany już felieton „Darmowa komunikacja w Żorach". Myślę, że i tak opinie dotyczące bezpłatnego transportu publicznego będą podzielone.

Jak zmieniają się współczesne media? Jak mówić, żeby dziennikarze chcieli słuchać? Jak zachowywać się w sytuacjach kryzysowych? Czy takich w ogóle da się uniknąć w komunikacji miejskiej? Na te pytania szuka odpowiedzi Anna Koteras w artykule: „Jak zmieniają się współczesne media?". Okazuje się, że z Internetu w Polsce korzysta obecnie ponad 60 procent społeczeństwa. Liderem na rynku mediów społecznościowych jest Facebook, jednak pamiętać trzeba, że social media to nie tylko ten portal. Zachęcam zatem do lektury tego ciekawego tekstu w dziale „Gorący temat". Polecam również artykuły z działu „Analizy i opinie", szczególnie zaś tekst Michała Dębca, niepełnosprawnego eksperta, o dostępności przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnością. W miastach europejskich od ponad trzydziestu lat prowadzi się konsultacje i rozmowy ze środowiskiem osób niepełnosprawnych, co przekłada się na wysoki poziom przyjazności transportu, a to wpływa na jakość całego życia osób niepełnosprawnych. Warto również u nas rozpocząć wspólną drogę starań i uczyć się od siebie nawzajem. Takie zasady dialogu z niepełnosprawnymi podaje autor w artykule „Bliżej osób z niepełnosprawnością".

Na koniec chcemy się pochwalić. „Komunikacja Publiczna" została finalistą ogólnopolskiego, prestiżowego konkursu „Szpalty Roku 2013". To dla nas wielkie wyróżnienie i nagroda za sumienną i rzetelną pracę. Dziękujemy nie tylko komisji konkursowej za docenienie nas, postawienie wysoko w środowisku branżowych mediów, ale także Wam, drodzy Czytelnicy, za ciągłe wsparcie! Mam nadzieję, że jeszcze wiele przed nami!

Życzę zajmującej lektury!

 

Artykuly

Jak zmieniają się współczesne media?

Autor: Anna Koteras, strony: 8-14

W tym roku już po raz piąty Komunikacyjny Związek Komunalny GOP zorganizował konferencję odbywającą się przy Targach Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA. Głównymi punktami tegorocznego spotkania były dyskusje panelowe. Pierwsza poświęcona została kontaktom z mediami i komunikacji medialnej. Jak mówić, żeby dziennikarze chcieli słuchać? Jak zachowywać się w sytuacjach kryzysowych? Czy takich w ogóle da się uniknąć w komunikacji miejskiej? Jakie są obecnie najważniejsze aspekty kontaktów między instytucjami a mediami? I jaka jest rola mediów społecznościowych, który to temat zdecydowanie zdominował dyskusję?


Sprawdzian miłości bliźniego

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 15-17

O fenomenie kampanii społecznej „Prowadzę – jestem trzeźwy”, trzeźwości i odpowiedzialności na drodze opowiada ksiądz Piotr Brząkalik, proboszcz parafi i Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Katowicach-Szopienicach oraz pomysłodawca całego przedsięwzięcia, w rozmowie z Katarzyną Migdoł-Rogóż.


Bliżej osób z niepełnosprawnością

Autor: Michał Dębiec, strony: 18-23

Liczba publikacji na temat dostępności przestrzeni publicznej oraz uniwersalnego projektowania wciąż rośnie. W ostatnim czasie spotkałem się także z wieloma pożytecznymi inicjatywami, które przyczyniają się do podnoszenia świadomości na temat barier i możliwych do wykonania rozwiązań.


Powtorka z przepisów ruchu drogowego

Autor: Krzysztof Wójcik, strony: 24-29

Od publikacji artykułu rozpoczynającego serię powtórek z przepisów ruchu drogowego minął już przeszło rok. W tym czasie w „Komunikacji Publicznej” ukazywały się artykuły dotyczące zagadnień związanych z wejściem w życie Ustawy o kierujących pojazdami. Ustawy, która od 19 stycznia 2013 roku zmieniła część przepisów dotyczących kierujących pojazdami, poprzez zaimplementowanie ich do prawa polskiego z dyrektyw unijnych.


Inteligentne systemu transportowe również w Gliwicach

Autor: Łukasz Kosobucki, strony: 30-31

Wzrastająca mobilność mieszkańców miast i, co jest z tym związane, większa liczba podróży, wykonywanych niekoniecznie transportem zbiorowym, powoduje wzrost liczby samochodów osobowych. Wzrost ten wpływa niekorzystnie na warunki życia w miastach – hałas, zadymienie oraz wibracje. Powoduje to również szkody w środowisku naturalnym.


Komunikacja miejska za darmo

Autor: Marek Sieczkowski, strony: 32-36

Komunikacja miejska za darmo? To blef, kit, Prima Aprilis czy mrzonka? Jak zareagowalibyśmy, gdyby ktoś nam powiedział, że od dziś bilet na pociąg, metro, tramwaj, trolejbus czy autobus nic nie kosztuje? Przecież ktoś za to wszystko musi zapłacić! Kto?


Światowy Kongres UITP - transport publiczny dziś i jutro

Autor: Artur Perchel, strony: 37-42

Tegoroczny, 60. już Światowy Kongres Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (UITP), zorganizowany pod koniec maja w Genewie, odbył się pod znakiem zrównoważonego modelu biznesowego dla transportu publicznego jutra. Ta największa na świecie impreza organizowana przez i dla aktorów zbiorowej komunikacji przyciągnęła w ciągu pięciu dni ponad 25 tysięcy gości oraz dwa tysiące delegatów z 78 krajów świata.


Stop Gapowiczom

Autor: Agnieszka Hamankiewicz, Sebastian Grochala, strony: 43-47

Przede mną grupa dzieci z jednej z łódzkich podstawówek, która przybyła do Muzeum MPK Łódź, aby poznać historię komunikacji miejskiej i wiele ciekawostek na temat jej funkcjonowania. W trakcie zajęć edukacyjnych poruszamy również tematy związane z właściwym zachowaniem w środkach komunikacji miejskiej.


Nowy tramwaj z gwiazdami

Autor: Marek Gancarczyk, strony: 48-51

Pasażerowie, którzy korzystają z komunikacji miejskiej, oczekują przede wszystkim punktualności, ale równie ważne są dla nich komfort i bezpieczeństwo podróży.


Transport bardziej przyjazny

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 52-53

O dostępności transportu publicznego dla osób niepełnosprawnych oraz o tajnikach Konkursu na Produkt w Komunikacji Miejskiej Przyjazny Osobom z Niepełnosprawnością, który odbywa się podczas targów SilesiaKOMUNIKACJA, opowiada Anna Wandzel, dyrektor śląskiego oddziału Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w rozmowie z Katarzyną Migdoł-Rogóż.


140 lat tramwajów w Gdańsku

Autor: ALINA ŻARNOCH-GARNIK, strony: 54-62

Wsiadając do tramwaju raczej nie prowadzimy rozważań nad samym pojazdem. Bo i po co? Oczekujemy, że będzie punktualny, czysty, bezpieczny, wygodny i oczywiście szybki. Przynajmniej jak na miejskie warunki. Denerwujemy się, że tramwaj jest zbyt zatłoczony, znowu nie Fot. Jakub Hoły mamy miejsca siedzącego, a bilety podobno znów mają być droższe. Pewnie nawet nam do głowy nie przyjdzie, żeby zastanowić się przez chwilę, jak wyglądała podróż tramwajem jeszcze sto, sto kilkanaście lat temu. A może czasami warto, bo historia tramwaju, a zwłaszcza jej początki, są bardzo interesujące.


MZKP w sieci

Autor: Łukasz Kosobucki, strony: 63

Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach organizuje komunikację autobusową dla dziewięciu gmin członkowskich. Pod adresem www.mzkp.pl znajdziemy wszystkie potrzebne informacje nie tylko o samym Związku, ale także o funkcjonowaniu komunikacji. Można dobrze zaplanować podróż, a nawet śledzić wybraną linię na ekranie swojego monitora.


Potok wpuszczony w kanał

Autor: Marek Błoński, strony: 64

Jeszcze niedawno znawcy komunikacji przekonywali mnie, że nowoczesny tabor i sprawny system mogą zwiększyć potoki pasażerskie o około 30 procent. Stałem się i ja kropelką w tym potoku, który jednak z czasem został wpuszczony w kanał.


Darmowa komunikacja w Żorach

Autor: Przemysław Jedlecki, strony: 65

Polska zachłysnęła się wiadomością o tym, że mieszkańcy Żor będą mogli za darmo korzystać z komunikacji miejskiej. To bardzo ciekawy eksperyment, ale wszyscy powinni pamiętać o tym, że nie ma czegoś takiego, jak „darmowy obiad”. Rachunek uregulować trzeba.


Trendom nie trzeba ulegać

Autor: Michał Wroński, strony: 66

Nikt nie goni za uciekającymi pasażerami, nie próbuje kusić ich zmodyfikowaną w jakiś sposób ofertą. Odeszli, trudno, widać tak musiało być. Czy mamy sądzić zatem, że kiedy za kolejnych 5 lat okaże się, iż liczba osób korzystających z komunikacji publicznej pod szyldem KZK GOP stopniała do 250 milionów rocznie, to ów fakt również nie wywoła poruszenia?



Pozostałe wydania

3/2018

3/2018

2/2018

2/2018

1/2018

1/2018

4/2017

4/2017

KZK GOP Wszystkie prawa zastrzeżone © 2017 r.