Komunikacja 4/2013-2014
Data wydania: 2014-01-14


okladka

Tramwajem naturalnie! Od zawsze

<p style="text-align: justify;">„Tramwajem naturalnie! Od zawsze" - to druga odsłona kampanii przygotowanej przez Tramwaje Śląskie, która ma zachęcić wszystkich mieszkańców aglomeracji górnośląskiej do korzystania z komunikacji tramwajowej. Dlaczego naturalnie? Na Śląsku tramwaje są rzeczywiście charakterystycznym elementem krajobrazu. To nie tylko tradycja i bogata historia, ale również proekologiczna forma komunikacji. Kampania przypomina, że przez 115 lat tramwaje były obecne w miastach ...
Pobierz pdf

„Tramwajem naturalnie! Od zawsze" - to druga odsłona kampanii przygotowanej przez Tramwaje Śląskie, która ma zachęcić wszystkich mieszkańców aglomeracji górnośląskiej do korzystania z komunikacji tramwajowej. Dlaczego naturalnie? Na Śląsku tramwaje są rzeczywiście charakterystycznym elementem krajobrazu. To nie tylko tradycja i bogata historia, ale również proekologiczna forma komunikacji. Kampania przypomina, że przez 115 lat tramwaje były obecne w miastach Górnego Śląska, stanowiąc przez dziesięciolecia kręgosłup systemu komunikacji publicznej w tym regionie.

 

Pod koniec listopada Tramwaje Śląskie obchodziły 115. rocznicę uruchomienia pierwszej linii tramwaju elektrycznego. I choć tramwaje na Górnym Śląsku kursowały już wcześniej, to właśnie elektryfikacja była wydarzeniem przełomowym. Wręcz milowym, jak możemy przeczytać w artykule „115 lat tramwajów elektrycznych na Górnym Śląsku", autorstwa rzecznika Spółki Andrzeja Zowady. Na Górnym Śląsku pierwszy tramwaj elektryczny ruszył dokładnie w sobotę 1 października 1898 roku. Elektryczny napęd wagonów tramwajowych sprawdzał się znakomicie, szybko wypychając z ulic miast tramwaje konne i parowe.

 

Tyle historia, a jakie miejsce zajmują obecnie tramwaje w aglomeracji górnośląskiej? Można powiedzieć, że na pewno znaczące. Wszystko idzie we właściwym kierunku. Z okazji jubileuszu Tramwaje Śląskie pochwaliły się pierwszym z trzydziestu zamówionych nowych wozów. Niskopodłogowy Twist z bydgoskiej PESY będzie woził pasażerów już w Nowym Roku. Produkcja tego tramwaju trwała około dwóch miesięcy - miesiąc w hali konstrukcji stalowych i miesiąc w hali montażowej. Inżynierowie PESY i Tramwajów Śląskich ściśle ze sobą współpracowali, aby tramwaj dostosować do specyfiki sieci tramwajowej w miastach Śląska i Zagłębia. Nowy Twist 2012 N jest pojazdem trzyczłonowym, ma 32 metry długości i 2,4 metra szerokości. To pojazd bardzo cichy i przyjazny dla środowiska. Do jego wnętrza prowadzi siedmioro drzwi, z czego pięcioro jest dwustrumieniowych, a dwoje - jednostrumieniowych. Pojazd jest w 73 procentach długości niskopodłogowy. Wagon wyposażony jest między innymi w sterowanie mikroprocesorowe, układ antypoślizgowy oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej. Co ciekawe, tramwaj potrafi odzyskiwać energię w trakcie hamowania, czyli ma wbudowany tak zwany system rekuperacji energii. Pomieści nawet 200 osób. Tramwaj ma bardzo wydajną wentylację, która zapewnia dobrą wymianę powietrza. Producent gwarantuje, że latem pasażerowie nie będą czuli się jak w piekarniku. Twisty w pierwszej kolejności wyjadą na długie, międzymiastowe trasy.

Osoby, które miały już okazję zobaczyć nowego Twista, nie szczędzą komplementów. Najważniejsza jest dla nich niska podłoga. Jedyne, co budziło kontrowersje, to kolorystyka wnętrza. Niektórzy zwracali uwagę, że bordowe obicia foteli nie pasują do seledynowych obramowań okien. Niższe osoby skarżyły się też, że rurki z uchwytami są zamontowane zbyt wysoko i trudno do nich dosięgnąć. Dlatego też Tramwaje Śląskie rozpoczęły konsultacje społeczne w sprawie kolorystyki elementów wewnętrznych nowego tramwaju.

Producent wagonu - PESA Bydgoszcz SA - przygotował wizualizacje wnętrza wagonu w czterech wersjach kolorystycznych. Głosy można oddawać e-mailowo, a wyniki zostaną przekazane producentowi, który już jest w trakcie budowy dwóch kolejnych wagonów Twist Step dla Tramwajów Śląskich. We wszystkich nowych wagonach zastosowane zostaną elementy w kolorze wybranym przez pasażerów.

Każdy nowy wagon Twista będzie miał także swoją indywidualną nazwę. Zostaną one wybrane w ramach jednej grupy tematycznej. Jakiej? To również pytanie do pasażerów. Przygotowano sześć grup nazw, spośród których można wybrać jedną. Ciekawi jesteśmy wyników tych konsultacji. Niebawem dowiemy się, jak będą nazywane nowe tramwaje na Śląsku.

 

Życzę zajmującej lektury!

 

Artykuly

115 lat tramwajów elektrycznych na Górnym Śląsku

Autor: Andrzej Zowada, strony: 8-11

Tramwaj, tory i sieć to trzy elementy nierozerwalnie funkcjonujące w przestrzeni miejskiej jako komunikacja tramwajowa. Zwłaszcza ta ostatnia, zwykle niedostrzegalna, staje się języczkiem u wagi w rozmowie o tramwajowej historii.


Transport publiczny rozwija wasze miasta

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 12-17

Wydajny i dobrze zorganizowany transport publiczny, traktowany przez władze jako kręgosłup miejskiej mobilności, przynosi ogromne korzyści zarówno dla gospodarki, jak i dla środowiska oraz całej społeczności. O tym, dlaczego warto na niego stawiać i promować przy każdej okazji, opowiada Alain Flausch, sekretarz generalny UITP, w rozmowie z Katarzyną Migdoł-Rogóż.


Ograniczenie ruchu w centarch śląskich miast

Autor: Karolina Lubieniecka-Kocoń, Paweł Kocoń, strony: 18-26

30 września 2009 roku Komisja Parlamentu Europejskiego, Rada Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego oraz Komitet Regionów wydały komunikat zatytułowany: „Plan działania na rzecz mobilności w miastach”.


Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap II

Autor: ALINA ŻARNOCH-GARNIK, strony: 27-32

Już od 1996 roku miasto Gdańsk prowadziło prace nad Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej (GPKM). Był to cykl prac przygotowawczych i realizacyjnych dla rozwoju usług transportu publicznego w mieście i aglomeracji.


Pasy - zapinać czy nie?

Autor: Krzysztof Wójcik, strony: 33-36

Już po raz trzeci na łamach „Komunikacji Publicznej” przypominamy przepisy ruchu drogowego, z naciskiem na tę ich część, która dotyczy kierowców autobusów czy innych kierowców zawodowych. Duże doświadczenie nie zawsze niestety idzie w parze z profesjonalizmem. Aby pozostawać fachowcem w swojej dziedzinie, trzeba nieustannie poszerzać i aktualizować swoją wiedzę. Dlatego, jeżeli nawet większość zamieszczanych przez nas informacji jest Ci znana – potraktuj to jako zdrowe odświeżenie wiedzy.


Rozwijaj się z transportem publicznym!

Autor: Artur Perchel, strony: 37-40

Tegoroczny Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu oraz Dzień bez Samochodu stanowiły doskonałą okazję do promocji komunikacji miejskiej oraz przedstawienia korzyści płynących z używania transportu zbiorowego w całkiem nowym świetle. UITP, Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego, podjęła ambitne przedsięwzięcie zmierzenia się z istniejącymi stereotypami dotyczącymi zbiorowej mobilności poprzez innowacyjną kampanię komunikacyjną. Dzięki inicjatywie Rozwijaj się z transportem publicznym (Grow with public transport) UITP postanowiła dotrzeć do decydentów i pasażerów z silnym i czytelnym przekazem: rozwój transportu publicznego to także twój rozwój!


Nie mamy się czego wstydzić

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 41-43

Na terenie byłej zajezdni autobusowej w Będzinie otwarto w październiku Izbę Tradycji Komunikacji Miejskiej. O tym, co można zobaczyć na ekspozycji, i o pożegnaniu ostatniego ikarusa w Zagłębiu opowiada Marek Pikuła – prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu – w rozmowie z Katarzyną Migdoł-Rogóż.


System integrujący transport publiczny Rzeszowa

Autor: Łukasz Kosobucki, strony: 44-46

Kontynuując tematykę związaną z zastosowaniem Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS), nie sposób pominąć projektu współfinansowanego przez Unię Europejską, realizowanego w Rzeszowie. Projekt ten nosi nazwę „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic”, a jego wartość przekracza 400 milionów złotych, z czego ponad 300 milionów będzie pochodziło właśnie ze środków Unii.


Zaproście mnie do stołu...

Autor: Katarzyna Migdoł-Rogóż, strony: 47-49

Kiedyś postanowili zapełnić puste miejsce przy wigilijnym stole. Zaprosili do niego kilka samotnych osób. W zeszłym roku zorganizowali dla nich wieczerzę właśnie w ten wyjątkowy wigilijny wieczór, kiedy prawie każdy z nas świętuje w gronie najbliższych. Tym razem do hali wystawowej Kapelusz w Parku Śląskim przyszło sześćset samotnych osób. Teraz są przygotowani przyjąć ich dwa razy tyle. Tomasz Kalisz i Mikołaj Rykowski opowiadają Katarzynie Migdoł-Rogóż nie tylko o idei tego niecodziennego przedsięwzięcia.


Objazdówka po Zagłębiu

Autor: Józef Krzyk, strony: 50-52

W przegubowym Solarisie podstawionym 5 października 2013 roku w Katowicach przez sosnowieckie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z trudem pomieścili się wszyscy chętni do zwiedzenia atrakcji stolicy Zagłębia. W ramach organizowanej wspólnie przez KZK GOP i „Gazetę Wyborczą” „Śląskiej objazdówki” – darmowych wycieczek po miastach naszego regionu – po raz pierwszy pojechaliśmy na prawy brzeg Brynicy, do Sosnowca.


Veni, vidi, vici

Autor: Marek Sieczkowski, strony: 53-55

Używając słów Juliusza Cezara (przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem) można przedstawić ostatnie cele wyjazdów turystycznych. Na wyjazdach wakacyjnych czy weekendowych chcemy zobaczyć możliwie najwięcej. Tak, żeby po powrocie móc powiedzieć: „Przyjechałem, zobaczyłem, poradziłem sobie”.


Turcja - wielki kraj ogromnych kontrastów

Autor: Michał Wroński, strony: 56-63

Podróżny wybierający się do Turcji musi być przygotowany na kontrasty. I to nie tylko te dotyczące sfery obyczajowo- kulturowej. Pełna kontrastów jest również tamtejsza komunikacja.


Moja przyjazna komunikacja

Autor: Emil Markowiak, strony: 64

Komunikacja miejska w Częstochowie jest prezentowana na stronie Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu (MZDiT), znajdującej się pod adresem mzd.czest.pl. Strona MZDiT przedstawia całą miejską jednostkę, więc pasażer musi sobie wyłuskać fragmenty dotyczące transportu publicznego.


Pożegnanie Ikarusa

Autor: Marek Błoński, strony: 65

Ostatni ikarus jeżdżący w barwach PKM Sosnowiec przeszedł niedawno na zasłużoną emeryturę. Wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych dwóch lat z dróg aglomeracji katowickiej znikną także pozostałe autobusy tej węgierskiej marki.


Tory w Chebziu ważniejsze niż Pendolino

Autor: Michał Wroński, strony: 66

Z prostej arytmetyki wynika, że bardziej niż stan Centralnej Magistrali Kolejowej i skrócenie czasu przejazdu do Warszawy o jakieś 10-15 minut (bo o takich zyskach rozmawiamy) powinien nas zajmować stan torowisk na liniach regionalnych.



Pozostałe wydania

3/2018

3/2018

2/2018

2/2018

1/2018

1/2018

4/2017

4/2017

KZK GOP Wszystkie prawa zastrzeżone © 2017 r.